Redakcja 2024-09-11

Restrukturyzacje i upadłości w transporcie. Nowy raport od MGBI.

Restrukturyzacja firm transportowych zyskuje coraz większe znaczenie w obliczu dynamicznych zmian na rynku i rosnących wyzwań ekonomicznych. Najnowszy raport MGBI na rok 2024 rzuca światło na skalę i charakter tego zjawiska w branży transportowej, przedstawiając kluczowe dane i analizy. Dokument ten stanowi nieocenione źródło informacji dla przedsiębiorców, doradców restrukturyzacyjnych oraz analityków rynku, ukazując aktualny obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstw transportowych oraz trendy w zakresie postępowań upadłościowych i naprawczych.

Raport szczegółowo omawia główne przyczyny problemów finansowych w sektorze transportowym, rodzaje stosowanych postępowań restrukturyzacyjnych oraz profil firm przechodzących ten proces. Ponadto, dokument analizuje wpływ restrukturyzacji na cały rynek transportowy i przedstawia działania mające na celu wsparcie tego sektora. Istotnym elementem raportu jest komentarz ekspercki Krzysztofa Piotrowskiego, który podkreśla kluczową rolę doradców restrukturyzacyjnych w procesie naprawy przedsiębiorstw. Prezentowane wnioski mają duże znaczenie dla zrozumienia aktualnej sytuacji i przyszłych perspektyw branży transportowej w Polsce.

Spis treści

Skala restrukturyzacji w branży transportowej

Raport MGBI na rok 2024 ujawnia znaczący wzrost liczby postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze transportowym, co odzwierciedla rosnące wyzwania finansowe, z jakimi boryka się ta branża. Analiza danych wskazuje na istotne zmiany w skali i charakterze procesów restrukturyzacyjnych w ostatnich latach.

Liczba firm objętych restrukturyzacją

Rok 2023 okazał się przełomowy pod względem liczby postępowań restrukturyzacyjnych. Według danych wywiadowni gospodarczej MGBI, liczba ta osiągnęła rekordowy poziom 4 130 przypadków. To imponujący wzrost o 88% w porównaniu z rokiem poprzednim i niemal dziesięciokrotnie więcej niż w 2019 roku. Ta skala zmian wskazuje na narastające problemy finansowe w sektorze transportowym i logistycznym.

W pierwszym kwartale 2024 roku trend ten utrzymuje się. Sądy otworzyły 1278 postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych, z czego 7 dotyczyło firm transportowych i magazynowych. Co istotne, firmy z sektora transportu i gospodarki magazynowej stanowiły aż 15% wszystkich podmiotów, które wszczęły postępowania restrukturyzacyjne w tym okresie, plasując się na trzecim miejscu po handlu (21%) i budownictwie (14%).

Porównanie z latami poprzednimi

Analiza danych z ostatnich lat pokazuje wyraźny trend wzrostowy w liczbie postępowań restrukturyzacyjnych. W 2023 roku liczba ta była niemal dziesięciokrotnie wyższa niż w 2019 roku. To wskazuje na znaczące pogorszenie się sytuacji finansowej wielu firm w branży transportowej.

Jednocześnie warto zauważyć, że liczba upadłości w sektorze transportu i gospodarki magazynowej pozostaje relatywnie niska. W 2023 roku ogłoszono upadłość 12 firm z tej branży, co stanowi spadek w porównaniu z 18 przypadkami w 2022 roku i 19 w 2021 roku. Postanowienia o upadłości dotyczyły jedynie 0,06% wszystkich aktywnych podmiotów w tej branży, co w porównaniu z innymi sektorami, takimi jak górnictwo (0,77%) czy przetwórstwo przemysłowe (0,29%), może wydawać się stosunkowo niskim wskaźnikiem.

Trendy w poszczególnych podsektorach

Raport MGBI wskazuje na zróżnicowane ryzyko bankructwa w różnych podsektorach branży transportowej. Ogólny wskaźnik ryzyka dla transportu wynosi 105 (wzrost z 88 w 2022 roku), co jest znacznie niższe niż w handlu hurtowym i detalicznym (356) czy przetwórstwie przemysłowym (310).

Warto zwrócić uwagę na specyficzne wyzwania, przed którymi stoi branża transportowa. Dynamiczny wzrost obsługiwanego tonażu i pracy przewozowej prowadzi do pogłębiającego się niedoboru kierowców na rynku pracy. Przewiduje się, że do 2022 roku niedobór ten może sięgnąć blisko 200 tys. kierowców, co stanowi 20% popytu na pracę w sektorze. To z kolei może prowadzić do wzrostu kosztów płac i, w konsekwencji, do zwiększenia stawek frachtów.

Ponadto, sektor stoi przed wyzwaniami związanymi z digitalizacją i industrializacją. Wdrażanie nowych technologii, takich jak pojazdy autonomiczne czy systemy zarządzania flotą, wymaga znacznych nakładów finansowych, co może stanowić barierę dla mniejszych przedsiębiorców i przyczynić się do wzrostu koncentracji rynku.

Eksperci podkreślają, że prawdziwy obraz liczby firm zagrożonych niewypłacalnością ujawnia się dopiero po zsumowaniu upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. W tym kontekście, rosnąca liczba restrukturyzacji w branży transportowej może być postrzegana jako próba adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych i regulacyjnych, a nie tylko jako oznaka kryzysu.

Główne przyczyny problemów finansowych

Raport MGBI na rok 2024 wskazuje na szereg kluczowych czynników, które przyczyniają się do pogłębiających się trudności finansowych w branży transportowej. Analiza ta rzuca światło na złożoność wyzwań, przed którymi stają firmy z sektora TSL (Transport, Spedycja, Logistyka).

Wzrost kosztów paliwa i energii

Jednym z głównych problemów, z którymi borykają się firmy transportowe, jest znaczący wzrost kosztów operacyjnych. Ceny paliw i energii odgrywają tu kluczową rolę. Według raportu, koszty te systematycznie rosną, co ma bezpośredni wpływ na rentowność przedsiębiorstw. Wzrost cen energii jest szczególnie dotkliwy – niektórzy przedsiębiorcy odnotowują ponad dwukrotny wzrost rachunków za prąd w ciągu ostatnich dwóch lat.

Dodatkowo, firmy muszą zmierzyć się z rosnącymi kosztami leasingu, inflacją oraz ogólnym wzrostem kosztów pracy. Te czynniki, w połączeniu ze stagnacją gospodarczą, tworzą trudne warunki operacyjne dla branży TSL. Raport podkreśla, że w najbliższej przyszłości nie należy spodziewać się spadku tych kosztów, co zmusza firmy do poszukiwania nowych sposobów optymalizacji wydatków.

kryzys w transporcie

Niedobór kierowców

Kolejnym istotnym problemem, który wyłania się z raportu MGBI, jest narastający niedobór wykwalifikowanych kierowców. Jest to wyzwanie o charakterze strukturalnym, które dotyka nie tylko Polski, ale całej Europy. Według danych Międzynarodowej Unii Przewoźników (IRU), w 2022 roku w Polsce brakowało nawet 80 tysięcy kierowców, a niektóre szacunki mówią nawet o 150 tysiącach nieobsadzonych stanowisk.

Raport wskazuje na kilka przyczyn tego zjawiska:

  1. Wysokie koszty uzyskania uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych, które wynoszą od 7 do 11 tysięcy złotych.
  2. Niska atrakcyjność zawodu, związana z trudnościami w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.
  3. Brak rozwiniętych pakietów socjalnych i negatywny wizerunek zawodu.
  4. Niewystarczająca infrastruktura, w tym brak odpowiedniej liczby parkingów i miejsc obsługi pojazdów w całej Europie.

Co więcej, raport zwraca uwagę na fakt, że w 2024 roku stres po raz pierwszy został wskazany jako najważniejszy czynnik wpływający na niechęć do wykonywania zawodu kierowcy.

Zatory płatnicze

Trzecim kluczowym problemem, który wyłania się z raportu MGBI, są narastające zatory płatnicze. Według najnowszych badań, aż 62% firm boryka się z opóźnieniami w płatnościach przekraczającymi 30 dni. Co więcej, co druga firma z sektora MŚP doświadcza opóźnień w płatnościach przekraczających 60 dni.

Sytuacja jest szczególnie trudna w branży transportowej, gdzie odsetek przedsiębiorstw zgłaszających problemy z niewypłacalnością kontrahentów powyżej 60 dni wzrósł o 18 punktów procentowych, osiągając poziom 44%. Raport wskazuje, że rekordowo wysoka inflacja i rosnące koszty transportowe przyczyniają się do pogłębienia tego problemu.

Krzysztof Piotrowski, ekspert cytowany w raporcie, podkreśla kluczową rolę doradców restrukturyzacyjnych w rozwiązywaniu tych problemów. Ich wiedza i doświadczenie są nieocenione w opracowywaniu strategii naprawczych i pomaganiu firmom w przezwyciężaniu trudności finansowych.

Raport MGBI 2024 jasno pokazuje, że branża transportowa stoi przed złożonymi wyzwaniami, które wymagają kompleksowych rozwiązań. Wzrost kosztów, niedobór kierowców i zatory płatnicze to problemy, które wzajemnie się przenikają i wzmacniają, tworząc trudne warunki operacyjne dla firm z sektora TSL.



Rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych

Raport MGBI na rok 2024 szczegółowo analizuje różne rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych dostępnych dla firm transportowych w Polsce. Zgodnie z ustawą Prawo restrukturyzacyjne, wyróżnia się cztery główne typy postępowań: postępowanie o zatwierdzenie układu, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie układowe oraz postępowanie sanacyjne. Każde z tych postępowań ma swoje specyficzne cechy i zastosowania, które mogą być kluczowe dla firm transportowych znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej.

Charakterystyka poszczególnych typów

  1. Postępowanie o zatwierdzenie układu: To najmniej sformalizowane postępowanie, w którym dłużnik zachowuje znaczną kontrolę nad swoim przedsiębiorstwem. Może być prowadzone, gdy suma wierzytelności spornych nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Postępowanie to może być realizowane w dwóch trybach: z publicznym obwieszczeniem o ustaleniu dnia układowego lub bez takiego obwieszczenia.
  2. Przyspieszone postępowanie układowe: Umożliwia dłużnikowi zawarcie układu po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności w uproszczonym trybie. Podobnie jak w przypadku postępowania o zatwierdzenie układu, może być prowadzone, gdy suma wierzytelności spornych nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem.
  3. Postępowanie układowe: Jest to opcja dla firm, w których suma wierzytelności spornych przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem. Postępowanie to umożliwia dłużnikowi zawarcie układu po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności.
  4. Postępowanie sanacyjne: To najbardziej zaawansowana forma restrukturyzacji, umożliwiająca głęboką i wielopłaszczyznową restrukturyzację przedsiębiorstwa. W ramach tego postępowania, oprócz zawarcia układu, przeprowadzane są działania sanacyjne mające na celu poprawę sytuacji ekonomicznej dłużnika.

Skuteczność różnych form restrukturyzacji

Krzysztof Piotrowski, ekspert cytowany w raporcie MGBI, podkreśla kluczową rolę doradców restrukturyzacyjnych w procesie wyboru i przeprowadzenia odpowiedniego postępowania. Według raportu, skuteczność poszczególnych form restrukturyzacji zależy od wielu czynników, w tym od specyfiki danej firmy transportowej i jej sytuacji finansowej.

Postępowanie o zatwierdzenie układu zyskuje na popularności ze względu na jego szybkość i elastyczność. Po nowelizacji ustawy w 2021 roku, stało się ono najczęściej wybieranym typem restrukturyzacji wśród polskich przedsiębiorców. Jego skuteczność wynika z możliwości szybkiego uzyskania ochrony przed egzekucją, przy jednoczesnym zachowaniu znacznej kontroli nad przedsiębiorstwem.

Przyspieszone postępowanie układowe i postępowanie układowe są skuteczne w sytuacjach, gdy firma potrzebuje bardziej formalnego procesu restrukturyzacji, ale nie wymaga głębokich zmian strukturalnych. Ich efektywność zależy od stopnia współpracy wierzycieli i możliwości wypracowania satysfakcjonującego układu.

Postępowanie sanacyjne, choć najbardziej złożone, może być najbardziej skuteczne dla firm wymagających radykalnych zmian. Umożliwia ono przeprowadzenie głębokich działań restrukturyzacyjnych, takich jak odstąpienie od niekorzystnych umów czy optymalizacja zatrudnienia.

Czas trwania postępowań

Czas trwania postępowań restrukturyzacyjnych jest zróżnicowany i zależy od wybranego rodzaju postępowania oraz indywidualnej sytuacji przedsiębiorstwa. Według raportu MGBI:

  1. Postępowanie o zatwierdzenie układu jest najszybsze i może trwać kilka miesięcy.
  2. Przyspieszone postępowanie układowe i postępowanie układowe, mimo nazwy sugerującej szybkość, w rzeczywistości mogą trwać wiele miesięcy.
  3. Postępowanie sanacyjne, jako najbardziej skomplikowane, może trwać nawet kilka lat.

Raport MGBI 2024 podkreśla, że wybór odpowiedniego rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego jest kluczowy dla powodzenia procesu naprawczego firmy transportowej. Doradcy restrukturyzacyjni odgrywają istotną rolę w tym procesie, pomagając przedsiębiorcom w wyborze najlepszej ścieżki restrukturyzacji i przeprowadzeniu jej w sposób efektywny i zgodny z prawem.

Profil firm przechodzących restrukturyzację

Raport MGBI na rok 2024 przedstawia szczegółową analizę profilu firm transportowych przechodzących restrukturyzację. Dane te rzucają światło na skalę i charakter problemów finansowych w sektorze transportowym, a także na trendy w zakresie postępowań restrukturyzacyjnych.

Wielkość przedsiębiorstw

Analiza danych wskazuje, że restrukturyzacja dotyka firmy transportowe różnej wielkości. Jednakże, szczególnie narażone na problemy finansowe wydają się być małe i średnie przedsiębiorstwa. W 2023 roku liczba postępowań restrukturyzacyjnych osiągnęła rekordowy poziom 4 130, co stanowi wzrost o 88% w porównaniu z rokiem poprzednim i niemal dziesięciokrotnie więcej niż w 2019 roku.

Co istotne, firmy z sektora transportu i gospodarki magazynowej stanowiły aż 15% wszystkich podmiotów, które wszczęły postępowania restrukturyzacyjne w pierwszym kwartale 2024 roku. To plasuje branżę transportową na trzecim miejscu pod względem liczby restrukturyzacji, zaraz po handlu i budownictwie.

Staż rynkowy

Raport MGBI zwraca uwagę na fakt, że problemy finansowe dotykają zarówno firmy z długim stażem rynkowym, jak i te stosunkowo młode. Wiele przedsiębiorstw, które w okresie boomu na transport zainwestowały w leasing pojazdów, obecnie boryka się ze znacznymi trudnościami finansowymi.

Wysokie stopy procentowe i inflacja sprawiają, że spłata zobowiązań staje się coraz trudniejsza. W rezultacie, aż 60% polskich przewoźników sygnalizuje zamiar redukcji floty i zatrudnienia w najbliższych miesiącach, a 13% znajduje się na skraju wypłacalności i nie reguluje na bieżąco swoich zobowiązań.

Specjalizacja w transporcie

Raport wskazuje, że problemy finansowe dotykają firmy o różnych specjalizacjach w sektorze transportowym. Jednakże, szczególnie narażone wydają się być przedsiębiorstwa zajmujące się transportem drogowym towarów.

Wśród głównych przyczyn trudności finansowych wymienia się:

  1. Zmniejszenie popytu na usługi transportowe
  2. Ograniczenie zakresu działalności z powodu wojny w Ukrainie
  3. Wzrastające koszty prowadzenia działalności, w tym przede wszystkim koszty pracownicze i ceny energii
  4. Nierówne warunki konkurencyjne.

Krzysztof Piotrowski, ekspert cytowany w raporcie MGBI, podkreśla kluczową rolę doradców restrukturyzacyjnych w procesie naprawy przedsiębiorstw transportowych. Ich wiedza i doświadczenie są nieocenione w opracowywaniu skutecznych strategii restrukturyzacyjnych.

Warto zauważyć, że mimo rosnącej liczby restrukturyzacji, sektor transportowy wciąż wykazuje relatywnie niski wskaźnik upadłości. W 2023 roku ogłoszono upadłość 12 firm z branży transportowej i gospodarki magazynowej, co stanowi spadek w porównaniu z 18 przypadkami w 2022 roku i 19 w 2021 roku. Postanowienia o upadłości dotyczyły jedynie 0,06% wszystkich aktywnych podmiotów w tej branży.

Raport MGBI wskazuje, że ryzyko bankructwa w branży transportowej wynosi 105 (wzrost z 88 w 2022 roku), co jest znacznie niższe niż w handlu hurtowym i detalicznym (356) czy przetwórstwie przemysłowym (310). To sugeruje, że mimo trudności, sektor transportowy wykazuje się względną odpornością na kryzysy finansowe.

Podsumowując, profil firm transportowych przechodzących restrukturyzację jest zróżnicowany, obejmując przedsiębiorstwa różnej wielkości, stażu rynkowego i specjalizacji. Jednakże, szczególnie narażone wydają się być małe i średnie przedsiębiorstwa, zwłaszcza te, które w ostatnich latach zainwestowały znaczne środki w rozwój floty. Rosnąca liczba restrukturyzacji wskazuje na potrzebę skutecznych strategii naprawczych i profesjonalnego doradztwa w sektorze transportowym.

Rola doradców restrukturyzacyjnych

Raport MGBI na rok 2024 podkreśla kluczową rolę doradców restrukturyzacyjnych w procesie naprawy przedsiębiorstw transportowych. Doradca restrukturyzacyjny to zawód regulowany ustawowo, wymagający wyższego wykształcenia ekonomicznego lub prawniczego oraz uzyskania licencji nadawanej przez Ministra Sprawiedliwości po zdaniu odpowiedniego egzaminu . Profesjonaliści ci świadczą usługi z zakresu prawa upadłościowego oraz restrukturyzacyjnego, oferując specjalistyczną wiedzę i doświadczenie niezbędne do przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji.

Zadania doradców

Doradcy restrukturyzacyjni pełnią szereg istotnych funkcji w procesie restrukturyzacji firm transportowych. Ich główne zadania obejmują:

  1. Udzielanie porad i wyjaśnień dotyczących wyboru najodpowiedniejszego rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego.
  2. Przeprowadzanie szczegółowej analizy przyczyn problemów finansowych przedsiębiorstwa 13.
  3. Przygotowywanie wniosku o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego oraz sporządzanie planu restrukturyzacyjnego.
  4. Prowadzenie negocjacji z wierzycielami.
  5. Pełnienie funkcji nadzorcy układu, nadzorcy sądowego lub zarządcy w postępowaniach restrukturyzacyjnych.
  6. Działanie jako syndyk w postępowaniach upadłościowych.

Krzysztof Piotrowski, ekspert cytowany w raporcie MGBI, podkreśla, że współpraca z wykwalifikowanym doradcą restrukturyzacyjnym znacząco zwiększa szanse na uratowanie przedsiębiorstwa.

Najaktywniejsze kancelarie

Raport MGBI zwraca uwagę na rosnącą aktywność kancelarii restrukturyzacyjnych w Polsce. Wśród najaktywniejszych podmiotów wymienia się:

  1. Malecha Krzemiński Noga z Warszawy – lider pod względem liczby zakończonych postępowań.
  2. What.now z Gdyni – wyróżniająca się liczbą obsługiwanych klientów.

Kancelaria What.now specjalizuje się w obsłudze restrukturyzacji gospodarstw rolnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Firma zatrudnia interdyscyplinarny zespół ekspertów, w tym lekarzy weterynarii, specjalistów od hodowli zwierząt, upraw, branży hotelowej i energetycznej. Dzięki kompleksowemu podejściu, kancelaria jest w stanie przygotować restrukturyzację w ciągu 30 dni, niezależnie od skali zadłużenia.

Ocena efektywności działań

Efektywność działań doradców restrukturyzacyjnych jest kluczowa dla powodzenia procesu restrukturyzacji. Raport MGBI wskazuje na następujące aspekty oceny ich skuteczności:

  1. Zdolność do zapewnienia kontynuacji działania przedsiębiorcy zagrożonego niewypłacalnością.
  2. Umiejętność osiągnięcia konsensusu między dłużnikiem a wierzycielami.
  3. Możliwość zapewnienia wierzycielom wyższego poziomu spłaty kapitału w porównaniu z postępowaniem komorniczym.

Warto zauważyć, że efektywność działań doradców restrukturyzacyjnych zależy nie tylko od ich wiedzy i doświadczenia, ale także od specyfiki rynku oraz indywidualnej sytuacji przedsiębiorstwa. Dlatego też wybór odpowiedniego doradcy, posiadającego doświadczenie w przeprowadzaniu procesów restrukturyzacji w branży transportowej, ma kluczowe znaczenie dla powodzenia całego procesu.

Raport MGBI podkreśla, że trend wzrostu liczby postępowań restrukturyzacyjnych będzie utrzymywał się jeszcze przez co najmniej pięć lat. W związku z tym, rola doradców restrukturyzacyjnych w sektorze transportowym będzie nadal zyskiwać na znaczeniu. Jednocześnie raport zwraca uwagę na wyzwania stojące przed branżą, takie jak brak odpowiednich kadr i długi okres wdrażania nowych pracowników.

Podsumowując, raport MGBI 2024 podkreśla kluczową rolę doradców restrukturyzacyjnych w procesie naprawy przedsiębiorstw transportowych. Ich specjalistyczna wiedza, umiejętności negocjacyjne oraz zdolność do kompleksowej analizy sytuacji finansowej firmy są nieocenione w skutecznym przeprowadzeniu restrukturyzacji. W obliczu rosnącej liczby postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze transportowym, znaczenie tych profesjonalistów będzie nadal wzrastać.

Wpływ restrukturyzacji na rynek transportowy

Raport MGBI na rok 2024 przedstawia kompleksową analizę wpływu procesów restrukturyzacyjnych na rynek transportowy w Polsce. Według danych zawartych w raporcie, rok 2023 okazał się rekordowy pod względem liczby postępowań restrukturyzacyjnych, osiągając poziom 4 130 przypadków. To aż o 88% więcej niż w roku poprzednim i niemal dziesięciokrotnie więcej niż w 2019 roku. Te dane wskazują na znaczące zmiany zachodzące w sektorze transportowym i logistycznym.

Usługi restrukturyzacji w Twojej firmie – Umów się na konsultację!

    Zmiany w konkurencyjności

    Restrukturyzacja firm transportowych ma istotny wpływ na konkurencyjność w branży. Przedsiębiorstwa, które skutecznie przeprowadzają proces restrukturyzacji, często zyskują przewagę konkurencyjną dzięki poprawie efektywności operacyjnej i redukcji kosztów. Jednakże, jak podkreśla raport MGBI, nie wszystkim firmom udaje się odzyskać płynność finansową po rozpoczęciu restrukturyzacji, co w konsekwencji prowadzi do ogłoszenia upadłości.

    Krzysztof Piotrowski, ekspert cytowany w raporcie, zwraca uwagę na kluczową rolę doradców restrukturyzacyjnych w tym procesie. Ich specjalistyczna wiedza i doświadczenie są nieocenione w opracowywaniu skutecznych strategii naprawczych, które mogą pomóc firmom nie tylko przetrwać trudny okres, ale także wzmocnić swoją pozycję na rynku.

    Warto zauważyć, że mimo rosnącej liczby restrukturyzacji, sektor transportowy wykazuje relatywnie niski wskaźnik upadłości. W 2023 roku ogłoszono upadłość 12 firm z branży transportowej i gospodarki magazynowej, co stanowi spadek w porównaniu z 18 przypadkami w 2022 roku i 19 w 2021 roku. Postanowienia o upadłości dotyczyły jedynie 0,06% wszystkich aktywnych podmiotów w tej branży.

    Konsolidacja rynku

    Jednym z kluczowych efektów procesów restrukturyzacyjnych jest postępująca konsolidacja rynku transportowego. Raport MGBI wskazuje, że wraz z rosnącymi kosztami funkcjonowania firm transportowych wzmacnia się pozycja dużych przedsiębiorstw. Zbudowanie odpowiedniej skali działalności staje się kluczowym czynnikiem sukcesu w branży.

    Dane Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego potwierdzają ten trend. W 2018 roku liczba przedsiębiorstw posiadających powyżej 100 pojazdów wzrosła o 15,3%, a liczba posiadanych przez nich pojazdów o 18,7% (do 29,3 tys.). Ta tendencja utrzymuje się w kolejnych latach, co wskazuje na postępującą koncentrację rynku.

    Konsolidacja rynku ma swoje konsekwencje dla mniejszych przewoźników. Część z nich decyduje się na poszukiwanie partnerów oferujących dopasowane programy finansowe, takie jak faktoring. Szczególnie istotne stają się możliwości finansowania faktur w innych walutach, zwłaszcza w euro, co pozwala na utrzymanie konkurencyjności w transporcie międzynarodowym.

    Innowacje wymuszone kryzysem

    Restrukturyzacja firm transportowych często wymusza wprowadzanie innowacji i nowych rozwiązań technologicznych. Raport MGBI podkreśla, że branża TSL jest jedną z najszybciej „digitalizujących się”. Firmy inwestują w systemy telematyczne, które pozwalają kontrolować ekonomikę jazdy i usprawniają logistykę przewozów. Coraz większe znaczenie zyskują również rozwiązania oparte na Big Data, Internet of Things czy systemy wspomagające autonomiczną jazdę.

    Według badania Fundacji Startup Poland, 8% firm wprowadzających na rynek innowacje porusza się w obszarze transportu i logistyki. W obliczu obecnej sytuacji na rynku i konieczności przeciwstawienia się kryzysowi, liczba ta z pewnością będzie rosła w najbliższych latach. Możemy spodziewać się wzrostu liczby startupów działających na rynku TSL, starających się usprawnić procesy zarządcze, finansowe, logistyczne czy poprawić efektywność floty transportowej.

    Krzysztof Piotrowski, ekspert cytowany w raporcie MGBI, podkreśla, że innowacje technologiczne stają się kluczowym elementem skutecznej restrukturyzacji. Firmy, które potrafią wykorzystać nowe technologie do optymalizacji swoich procesów, mają większe szanse na przetrwanie i rozwój w trudnych warunkach rynkowych.

    Podsumowując, raport MGBI na rok 2024 wskazuje, że restrukturyzacja firm transportowych ma znaczący wpływ na cały rynek. Prowadzi do zmian w konkurencyjności, postępującej konsolidacji rynku oraz wymusza wprowadzanie innowacji. Rola doradców restrukturyzacyjnych w tym procesie jest kluczowa, pomagając firmom nie tylko przetrwać trudny okres, ale także wzmocnić swoją pozycję na rynku i przygotować się na przyszłe wyzwania.

    Działania wspierające sektor transportowy

    Raport MGBI na rok 2024 przedstawia szereg inicjatyw i programów mających na celu wsparcie sektora transportowego w Polsce. Działania te obejmują zarówno programy rządowe, inicjatywy branżowe, jak i wsparcie ze strony instytucji finansowych. Krzysztof Piotrowski, ekspert cytowany w raporcie, podkreśla kluczową rolę doradców restrukturyzacyjnych w procesie wdrażania tych działań i ich wpływu na sektor transportowy.

    Programy rządowe

    Jednym z kluczowych programów rządowych wspierających sektor transportowy jest Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA). Fundusz ten został ustanowiony na podstawie ustawy z 16 maja 2019 r. i stanowi instrument wsparcia finansowego dla jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dysponentem funduszu jest minister właściwy do spraw transportu, a jego funkcjonowanie zostało zaplanowane w perspektywie wieloletniej.

    Od 2020 roku dysponent Funduszu dokonuje podziału kwoty planowanych przychodów Funduszu, która corocznie wynosi 800 mln zł . Dzięki temu powstają nowe linie komunikacyjne, umożliwiając mieszkańcom, szczególnie z mniejszych miejscowości, dostęp do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury.

    Obserwuje się rosnące zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z FRPA. W 2019 roku dofinansowano 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł, podczas gdy w 2022 roku dopłatą objęto już 5508 linii komunikacyjnych, a kwota przeznaczona na dofinansowanie wyniosła 528 mln zł. Według danych na rok 2023, dopłatą objęto 6703 linie komunikacyjne, a łączna wnioskowana kwota dopłaty z Funduszu wynosi 783 mln zł.

    14 sierpnia 2023 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, w tym ustawy o FRPA. Ustawa zakłada m.in. zwiększenie budżetu Funduszu z 800 mln zł do 1 mld zł oraz umożliwienie wojewodom zawierania z organizatorami publicznego transportu zbiorowego wieloletnich umów o dopłatę z Funduszu.

    Inicjatywy branżowe

    Raport MGBI zwraca uwagę na szereg inicjatyw branżowych mających na celu wsparcie sektora transportowego. Jedną z nich jest program „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”, którego celem jest rozwój infrastruktury do ładowania zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Program ten ma przyczynić się do zmniejszenia liczby pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza.

    W ramach konsultacji projektu programu, NFOŚiGW otrzymał uwagi i sugestie od organizacji branżowych, resortów oraz innych podmiotów zainteresowanych kwestią dofinansowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Zgłoszone uwagi dotyczyły m.in. rozszerzenia zakresu o inne lokalizacje, skrócenia lub wydłużenia okresu trwałości przedsięwzięcia, doprecyzowania nazewnictwa oraz uwzględnienia innej kwalifikowalności kosztów.

    Ponadto, raport wskazuje na inicjatywy mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko. Przedsiębiorstwa transportowe inwestują w flotę pojazdów spełniających najnowsze normy emisji spalin, wykorzystują alternatywne źródła energii i przestrzegają zasad efektywności energetycznej. Promowane są również zrównoważone praktyki w operacjach logistycznych, takie jak minimalizacja odpadów, recykling i optymalne wykorzystanie zasobów.

    Wsparcie ze strony instytucji finansowych

    Raport MGBI podkreśla znaczenie wsparcia ze strony instytucji finansowych dla sektora transportowego. W ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG), przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów dotyczących badań i rozwoju innowacyjnych rozwiązań w obszarze transportu. Maksymalny poziom dofinansowania projektu B+R może wynieść do 20 mln EUR.

    Program Horyzont Europa oferuje wsparcie dla międzynarodowych projektów badawczych dotyczących opracowania przełomowych rozwiązań w obszarze transportu. Maksymalny poziom wsparcia dla projektów naukowych wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych.

    W ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), przedsiębiorcy z branży transportowej mają dostęp do szeregu instrumentów pomocowych. Obejmują one m.in. wsparcie dla zakupu zeroemisyjnego taboru kolejowego oraz modernizacji taboru przez montaż urządzeń ETCS/GSM-R.

    Krzysztof Piotrowski, ekspert cytowany w raporcie MGBI, podkreśla, że skuteczne wykorzystanie tych form wsparcia wymaga profesjonalnego doradztwa. Doradcy restrukturyzacyjni odgrywają kluczową rolę w procesie aplikowania o środki oraz w efektywnym wdrażaniu projektów finansowanych z tych źródeł.

    Wnioski

    Raport MGBI na rok 2024 rzuca światło na złożoność wyzwań, przed którymi stoi sektor transportowy w Polsce. Analiza ukazuje rosnącą liczbę postępowań restrukturyzacyjnych, co ma wpływ na konkurencyjność i konsolidację rynku. Krzysztof Piotrowski, ekspert cytowany w raporcie, podkreśla kluczową rolę doradców restrukturyzacyjnych w procesie naprawy przedsiębiorstw transportowych. Ich specjalistyczna wiedza i doświadczenie są nieocenione to opracować skuteczne strategie naprawcze.

    To wrap up, raport MGBI wskazuje na potrzebę kompleksowego podejścia to wspierania sektora transportowego. Programy rządowe, inicjatywy branżowe i wsparcie ze strony instytucji finansowych odgrywają istotną rolę w tym procesie. Jednakże, to właśnie profesjonalne doradztwo restrukturyzacyjne wydaje się być kluczowym elementem to skutecznego przeprowadzenia firm przez trudny okres zmian i adaptacji do nowych warunków rynkowych.