Prawo w firmie
Wioleta Bogusz 2025-06-30

Planowane zmiany w Ordynacji podatkowe – co warto wiedzieć?

28 marca ukazał się projekt zmian w Ordynacji podatkowej. Nie przynosi on rewolucji, jednak pewne nowości mogą wpłynąć na działalność przedsiębiorców (nie zawsze pozytywnie). Warto zatem sprawdzić co zmieni się w prawie podatkowym w 2026 r.

Spis treści

Co jest korzystne dla podatników?

Pewne korzystne dla podatników zmiany wiążą się z nadpłatami. Po pierwsze, nie będzie konieczne składanie wniosku o stwierdzenie nadpłaty, gdy nadpłata wynika ze skorygowanej deklaracji, tak jak to było dotychczas. Zostało to uznane za zbytni formalizm. Co więcej, jeśli nadpłata powstanie wskutek zastosowania się do interpretacji indywidualnej, która następnie została zmieniona lub której wygaśnięcie stwierdzono albo która została uchylona prawomocnym orzeczeniem sądu administracyjnego, jej oprocentowanie będzie naliczane od dnia jej powstania. Do tej pory kwestia oprocentowania nadpłaty z tego tytułu nie regulowana, a lukę prawną w tym zakresie próbowało uzupełnić orzecznictwo sądowe. Jest to bardzo pozytywna nowość: chroni bowiem podatnika działającego w dobrej wierze i zaufaniu do organów podatkowych, które wydały interpretację, która potem okazała się błędna.

Korzystne zmiany dotkną także wspólników rozwiązanych spółek osobowych: wspólnicy będą mogli składać korektę deklaracji spółki i uzyskiwać nadpłatę z tego tytułu już po jej likwidacji.

Dobrą zmianą dla podatników jest także umożliwienie składania wniosków o umorzenie podatku jeszcze przed terminem jego płatności, a nie jedynie po nim.

Zwiększy się także kwota podatku, która może zapłacić za podatnika inny podmiot – obecnie jest to 1000 zł, a będzie – 5000 zł.

Schematy podatkowe – wiele musi się zmienić, by zostało po staremu?

Wiele zmian dotknie także nielubiane przez podatników raportowanie schematów podatkowych (MDR). Obowiązek ten polega na konieczności zawiadomienia organów podatkowych o podjęciu działania, które może wpływać na powstanie lub wysokość zobowiązania podatkowego. Za jego niedotrzymanie grożą podatnikowi kary.

W większości zmiany dotyczące MDR są niekorzystne: przede wszystkim ustawa wprost zakazuje pytania o schematy podatkowe we wnioskach o interpretacje indywidualne. Do tej pory było to sporne: Szef Krajowej Administracji Skarbowej odmawiał wydawania interpretacji w takich sprawach, jednak sądy administracyjne często uznawały argumenty podatników i nakazywały wydanie interpretacji. Będzie to duży problem dla podatników: przepisy o MDR są niezwykle skomplikowane i trudne do interpretacji nawet dla doradców podatkowych, a brak uzyskania gwarancji prawnej od Szefa KAS może narażać podatników na wspomniane kary a samą KAS: na uzyskiwanie setek nieistotnych informacji o schematach, które podatnicy będą zgłaszać ,,na wszelki wypadek”, a które niepotrzebnie angażować będą zasoby administracji.

Niestety, obowiązki związane z raportowaniem nie ulegną zmianie. Projektodawca próbuje jednak wyjaśnić i ujednoznacznić niektóre pojęcia. Uzgodnienie, które podlega zgłaszaniu, może teraz obejmować także ,,szereg uzgodnień”. Co więcej, w przypadku spełnienia tzw. innej szczególnej cechy rozpoznawczej, konieczne będzie także spełnienie kryterium korzyści głównej. Pojawią się także nowe terminy: uczestnika uzgodnienia oraz czynności wspomagających.

Uczestnikiem uzgodnienia będzie każda osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, biorąca udział w uzgodnieniu lub w czynności, transakcji lub działaniu będącym elementem uzgodnienia, w tym promotor lub korzystający. Jest to zatem szerokie pojęcie, obejmujące swym zakresem różne podmioty biorące udział w tworzeniu schematu podatkowego. Przez czynności wspomagające rozumie się natomiast udzielenie pomocy, wsparcia lub porad dotyczących opracowywania, wprowadzenia do obrotu, organizowania, udostępnienia do wdrożenia lub nadzorowania wdrożenia uzgodnienia. Podmiot, który je wykonuje będzie miał prawo do wystąpienia na piśmie do zleceniodawcy o złożenie oświadczenia, że dane uzgodnienie nie stanowi schematu podatkowego. Jeżeli nie uzyska go, może wstrzymać się z pełnieniem czynności

wspomagających do czasu otrzymania oświadczenia albo uzyskania potwierdzenia uzyskania nadania numeru schematu podatkowego.

Zmianie ulegnie także istotna dla obowiązku raportowania definicja cechy rozpoznawczej – oparta będzie o kryterium unikania opodatkowania, co może w praktyce rodzić problemy: czym innym jest bowiem unikanie opodatkowanie stosowane do celów klauzuli ogólnej zapobiegającej unikanie opodatkowania od kryterium głównej korzyści, które określa, kiedy konieczne jest zgłoszenie schematu podatkowego.



Przedawnienie

Zmiany dotkną także instytucji przedawnienia. Przede wszystkim, w przypadku skorygowania przez podatnika deklaracji w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed upływem 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, termin przedawnienia zobowiązania podatkowego wydłuży się o 12 miesięcy, jeśli skutkiem korekty jest:

· zmniejszenie wysokości podatku,

· wykazanie lub zwiększenie wysokości zwrotu podatku lub podatku naliczonego albo nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług do odliczenia w następnych okresach rozliczeniowych,

· wykazanie lub zwiększenie wysokości straty.

Ma to zapewne zapobiegać korzystnym dla podatników korektom dokonywanym na ostatnią chwilę, których organy nie miałyby czasy sprawdzić z powodu upływającego niedługo terminu przedawnienia.

Ustawa przewiduje także doprecyzowanie sposobu obliczania terminu przedawnienia, w przypadku gdy jego koniec wypadał na sobotę albo dzień ustawowo wolny od pracy. W takim wypadku nowe przepisy Ordynacji podatkowej jednoznacznie wskazywać będą, że termin przedawnienia nie mija w dniu następnym. Wynika to z faktu, że nie jest to termin wykonania czynności.

Zmiany dotkną także kontrowersyjnego art. 70 § 6 pkt 1 OP, zgodnie z którym bieg terminu przedawnienia zostanie przerwany w momencie wszczęcia postępowania o popełnienie przestępstwa karnego skarbowego. Przepis ten dalej będzie funkcjonować, jednak tylko w przypadku niektórych, wprost wskazanych w OP przestępstw (np. uchylanie się od opodatkowania, zatajanie działalności gospodarczej, sprzedaż wyrobów akcyzowych bez oznaczenia znakami akcyzy).

Usługi restrukturyzacji w Twojej firmie – Umów się na konsultację!

    Podsumowanie

    Planowane zmiany w Ordynacji podatkowej przynoszą kilka korzystnych zmian, jednak nie stanowią rewolucji. Przede wszystkim nie zawierają przepisów upraszczających składanie schematów podatkowych, a wręcz przeciwnie – utrudniają podatnikom prawidłowe wywiązywanie się z tego obowiązku, poprzez wyłączenie MDR z możliwości składania zapytań w drodze interpretacji indywidualnej. Obecnie projekt jest przedmiotem opiniowania.


    Obserwuj nas i bądź na bieżąco!

    Zapraszamy do śledzenia naszych profili społecznościowych.