Restrukturyzacja
Redakcja 2024-10-10

Kryzys w branży TSL. Jak uratować firmy transportowe?

Branża transportowa w Polsce stoi w obliczu bezprecedensowego kryzysu w 2024 roku. Problemy finansowe przewoźników, rosnąca inflacja oraz niestabilne ceny paliw stawiają firmy transportowe przed poważnymi wyzwaniami. Pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie oraz zmiany w łańcuchach dostaw mają znaczący wpływ na konkurencyjność firm transportowych, prowadząc do zwiększonej liczby upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze.

W odpowiedzi na tę trudną sytuację, restrukturyzacje w transporcie stają się kluczowym narzędziem dla właścicieli firm transportowych. Artykuł ten analizuje obecną sytuację branży TSL, przedstawiając główne przyczyny kryzysu oraz skalę problemu. Ponadto, zgłębia on rolę doradztwa restrukturyzacyjnego i procesu restrukturyzacji jako potencjalnego rozwiązania dla firm borykających się z trudnościami finansowymi. Tekst ma na celu dostarczenie kompleksowej analizy sytuacji oraz praktycznych wskazówek dla interesariuszy z branży transportowej.

Spis treści


Obecna sytuacja branży transportowej w Polsce

Branża transportowa w Polsce znajduje się w trudnej sytuacji, borykając się z licznymi wyzwaniami, które mają znaczący wpływ na jej funkcjonowanie i rentowność. Sektor ten, odpowiadający za około 7% polskiego PKB i ponad 6% zatrudnienia, stoi w obliczu bezprecedensowego kryzysu, który wymaga pilnych działań i strategicznych rozwiązań.

Spadek popytu na usługi transportowe

Jednym z głównych problemów, z którymi muszą zmierzyć się firmy transportowe, jest znaczący spadek popytu na ich usługi. W pierwszym kwartale 2024 roku odnotowano zmniejszenie liczby zleceń o 15-20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Ta sytuacja jest wynikiem spowolnienia gospodarczego, które dotknęło nie tylko Polskę, ale całą Europę. Szczególnie widoczne jest to w sektorze produkcji przemysłowej i handlu towarami, co bezpośrednio przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na usługi transportowe.

Spadek popytu ma bezpośrednie przełożenie na stawki transportowe, które w ostatnim czasie uległy obniżeniu. W trzecim kwartale 2023 roku stawki spotowe były niższe niż stawki kontraktowe, co świadczy o trudnej sytuacji na rynku. Dodatkowo, ceny detaliczne w transporcie w listopadzie 2023 roku były o 22% niższe niż w roku poprzednim, co częściowo wynikało również z obniżenia cen ropy naftowej.

Wzrost kosztów operacyjnych w transporcie.

Równocześnie z malejącym popytem, firmy transportowe muszą zmierzyć się z rosnącymi kosztami operacyjnymi. Wzrost cen paliw, inflacja, droższy leasing oraz wzrost płacy minimalnej i kosztów pracy ogółem to główne czynniki wpływające na zwiększenie wydatków w branży TSL. Według raportu „Branżometr Inelo. Inflacja – czas wyzwań dla branży TSL”, ponad 98% badanych firm transportowych odnotowało wzrost kosztów swojej działalności.

Szczególnie dotkliwy dla przewoźników jest wzrost opłat drogowych. W Polsce wyniósł on od 13,2% do 15%, co znacząco wpłynęło na koszty operacyjne firm. Dodatkowo, wprowadzenie nowych przepisów wynikających z Pakietu Mobilności oraz unijnych regulacji klimatycznych wymusza na firmach transportowych dostosowanie się do nowych wymogów, co wiąże się z dodatkowymi nakładami finansowymi.

Problemy z płynnością finansową firm transportowych

W obliczu spadającego popytu i rosnących kosztów, wiele firm transportowych boryka się z poważnymi problemami z płynnością finansową. Według danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, zaległe zadłużenie przedsiębiorców zajmujących się drogowym transportem towarów przekroczyło już 2 miliardy złotych, co oznacza wzrost o prawie 11% w ciągu roku.

Zatory płatnicze stanowią poważne wyzwanie dla branży. Średni czas zapłaty na rzecz firm transportowych z sektora MSP w trzecim kwartale 2023 roku wyniósł 21 dni, podczas gdy ogólny termin płatności wynosił 13,5 dnia. Około 57% firm w branży boryka się z opóźnieniami płatności od kontrahentów, a 45% z zatorami finansowymi. Problem ten dotyka szczególnie mniejsze przedsiębiorstwa, które są bardziej wrażliwe na zmiany legislacyjne i zatory płatnicze.

W rezultacie, coraz więcej firm transportowych staje w obliczu upadłości lub konieczności restrukturyzacji. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszym kwartale 2024 roku upadłość ogłosiło 120 przewoźników, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z latami poprzednimi. Ponadto, ponad 1,4 tysiąca firm transportowych jest obecnie w procesie restrukturyzacji, co świadczy o pogłębiających się problemach finansowych w sektorze.



Główne przyczyny kryzysu w sektorze TSL

Branża transportowa w Polsce stoi w obliczu bezprecedensowego kryzysu, który ma swoje źródło w wielu czynnikach. Trzy główne przyczyny tego kryzysu to wpływ pandemii COVID-19, skutki wojny w Ukrainie oraz nowe regulacje unijne.

Wpływ pandemii COVID-19

Pandemia koronawirusa miała ogromny wpływ na sektor TSL, wywracając do góry nogami funkcjonowanie transportu międzynarodowego. Szczególnie mocno ucierpiał transport drogowy, co przełożyło się na opóźnienia w dostawach i negatywnie wpłynęło na całą gospodarkę. Firmy transportowe musiały szybko dostosować się do nowej rzeczywistości, wprowadzając liczne procedury i zalecenia związane ze stosowaniem środków ochrony osobistej.

Jednym z głównych wyzwań było zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom. Niezbędnym elementem wyposażenia każdego pojazdu stały się maseczki, rękawiczki i środki dezynfekujące. Dodatkowo, firmy musiały zmierzyć się z problemami przy przekraczaniu granic, gdyż wiele europejskich krajów zamknęło swoje granice, przywracając kontrole. Konieczne stało się okazywanie wyników testów na obecność wirusa, co znacząco wpłynęło na czas i koszty transportu.

Pandemia wymusiła również wprowadzenie nowych technologii i rozwiązań, takich jak systemy samoobsługowe czy kody QR, które umożliwiły bezkontaktowe przekazywanie przesyłek. Choć niektóre z tych rozwiązań okazały się przydatne i są nadal stosowane, to ogólny wpływ pandemii na branżę transportową był znaczący i przyczynił się do obecnego kryzysu.

Skutki wojny w Ukrainie

Wybuch wojny w Ukrainie miał dramatyczny wpływ na branżę transportową w Polsce. Konflikt spowodował załamanie wymiany handlowej na kierunku wschodnim, co szczególnie dotknęło firmy specjalizujące się w transporcie międzynarodowym. Popyt na transport do Ukrainy, Rosji i Białorusi drastycznie spadł, co doprowadziło do znacznych strat finansowych dla wielu przewoźników.

Wojna wpłynęła również na projekty związane z Nowym Jedwabnym Szlakiem, czyli drogową trasą do Chin, które zostały zawieszone w wyniku działań wojennych i niepokojów w regionie. Transport morski również ucierpiał, gdyż armatorzy zrezygnowali z przewozów kontenerowych do Rosji i Ukrainy, z wyjątkiem lekarstw, żywności i pomocy humanitarnej.

Dodatkowo, konflikt spowodował problemy kadrowe w branży transportowej. Wielu kierowców pochodzących z Ukrainy wróciło do swojego kraju, aby bronić ojczyzny, co pogłębiło istniejący już problem braku wykwalifikowanych pracowników w sektorze.

Nowe regulacje unijne

Nowe regulacje unijne, w tym Pakiet Mobilności, stanowią kolejne wyzwanie dla branży transportowej w Polsce. Przepisy te, choć mające na celu ujednolicenie rynku i poprawę warunków pracy kierowców, niosą ze sobą znaczące koszty i komplikacje dla polskich firm transportowych.

Jednym z najbardziej problematycznych aspektów nowych regulacji jest obowiązek powrotu floty do bazy co trzy tygodnie. To rozwiązanie generuje dodatkowe koszty i ogranicza elastyczność operacyjną firm. Ponadto, niejasne sformułowania w przepisach powodują trudności w ich interpretacji i wdrażaniu.

Nowe regulacje wymagają również inwestycji w nowoczesne technologie, takie jak nowe tachografy, co stanowi znaczne obciążenie finansowe dla wielu przedsiębiorców. W obliczu już istniejących problemów finansowych, te dodatkowe koszty mogą być trudne do udźwignięcia dla wielu firm.

Podsumowując, kryzys w sektorze TSL jest wynikiem złożonej kombinacji czynników, w tym pandemii COVID-19, wojny w Ukrainie i nowych regulacji unijnych. Te wyzwania wymagają od firm transportowych elastyczności, innowacyjności i umiejętności adaptacji do szybko zmieniających się warunków rynkowych. W obliczu tych trudności, restrukturyzacje w transporcie stają się coraz częstszym rozwiązaniem dla firm borykających się z problemami finansowymi.

Skala problemu – statystyki upadłości i restrukturyzacji w branzy TSL

Branża transportowa w Polsce stoi w obliczu bezprecedensowego kryzysu, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącej liczbie upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. Analiza danych statystycznych pozwala na lepsze zrozumienie skali problemu i jego wpływu na sektor TSL.

Liczba upadłości firm transportowych

W 2023 roku odnotowano 13 przypadków upadłości firm zajmujących się szeroko pojętym transportem. Choć liczba ta może wydawać się stosunkowo niska, stanowi ona jedynie wierzchołek góry lodowej problemów, z jakimi boryka się branża. Warto zauważyć, że w porównaniu z rokiem 2022, kiedy to upadłość ogłosiły 23 firmy, nastąpił spadek o 43,5%. Jednakże, nie oznacza to poprawy sytuacji w sektorze.

Najbardziej dotknięty problemem upadłości jest segment transportu drogowego towarów. W 2023 roku aż 11 firm z tej podklasy ogłosiło upadłość, co stanowi 84,6% wszystkich upadłości w transporcie. Co więcej, liczba upadłości w tym segmencie wzrosła o 4 przypadki w porównaniu z rokiem poprzednim, co wskazuje na pogłębiające się problemy w tej kluczowej gałęzi transportu.

Wśród najbardziej zadłużonych firm, które ogłosiły upadłość w 2023 roku, znalazły się: HK Logistics z sumą zobowiązań sięgającą 38,4 mln zł, ZTE Radom z blisko 24 mln zł zobowiązań oraz Brit-Pol z 11,6 mln zł długu. Te przypadki ilustrują skalę problemów finansowych, z jakimi muszą mierzyć się przedsiębiorstwa transportowe.

upadłości w branży TSL

Wzrost liczby postępowań restrukturyzacyjnych

Podczas gdy liczba upadłości w transporcie w 2023 roku uległa zmniejszeniu, znacząco wzrosła liczba postępowań restrukturyzacyjnych. W omawianym okresie restrukturyzację rozpoczęło aż 510 przedsiębiorstw z branży transportowej. Oznacza to wzrost o 117% w porównaniu do 2022 roku i aż o 321,5% względem 2021 roku. Ten dramatyczny wzrost świadczy o tym, że coraz więcej firm poszukuje rozwiązań, które pozwolą im uniknąć upadłości i kontynuować działalność w zmienionych warunkach rynkowych.

Szczególnie niepokojąca sytuacja panuje w segmencie transportu drogowego towarów. W 2023 roku postępowania restrukturyzacyjne rozpoczęły się w aż 423 przedsiębiorstwach z tej podklasy, co stanowi 82,9% wszystkich restrukturyzacji w transporcie. Liczba restrukturyzacji wśród tych firm wzrosła o 135% w porównaniu do 2022 roku i aż o 354,9% względem 2021 roku.

Najbardziej zadłużone przedsiębiorstwa

Zadłużenie branży TSL osiągnęło alarmujący poziom. Według danych Krajowego Rejestru Długów, w połowie 2023 roku łączne zadłużenie sektora sięgnęło 1,3 miliarda złotych. To ogromna kwota, która świadczy o skali problemów finansowych, z jakimi borykają się firmy transportowe.

Wśród najbardziej zadłużonych przedsiębiorstw znajdują się zarówno duże spółki, jak i mniejsze podmioty. Przykładowo, jedna ze spółek magazynowych ma ponad 11 milionów złotych zaległości, głównie za energię elektryczną. Warto również zwrócić uwagę na strukturę zadłużenia branży. Największe kwoty (321,7 mln zł) dłużnicy transportowi zalegają firmom windykacyjnym i funduszom sekurytyzacyjnym. Ponadto, firmy mają problemy z płatnościami za leasing (prawie 281,2 mln zł zaległości) oraz za paliwo (150,5 mln zł).

Co niepokojące, aż 70% zadłużonych firm TSL stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze. Jest ich 19 655, a ich łączne zadłużenie wynosi 704,6 mln zł. To pokazuje, jak bardzo kryzys dotyka małych przedsiębiorców, którzy często nie mają wystarczających zasobów, aby przetrwać trudny okres.

Podsumowując, statystyki upadłości i restrukturyzacji w branży transportowej jasno wskazują na pogłębiający się kryzys. Wzrost liczby postępowań restrukturyzacyjnych, przy jednoczesnym utrzymywaniu się wysokiego poziomu zadłużenia, świadczy o tym, że firmy desperacko poszukują rozwiązań, które pozwolą im przetrwać. Restrukturyzacje w transporcie stają się więc kluczowym narzędziem dla wielu przedsiębiorstw, próbujących uniknąć upadłości i dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych.

postępowania restrukturyzacyjne w transporcie

Restrukturyzacja jako ratunek dla firm transportowch

W obliczu narastających problemów finansowych przewoźników, restrukturyzacje w transporcie stają się coraz bardziej popularnym narzędziem ratunkowym dla firm borykających się z trudnościami. Proces ten ma na celu uzdrowienie sytuacji finansowej i uporanie się z kryzysem wewnątrz przedsiębiorstwa, chroniąc je przed upadłością i likwidacją.

Rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych

Istnieją różne rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych, które mogą być zastosowane w zależności od sytuacji firmy:

  1. Postępowanie o zatwierdzenie układu (PZU) – ma charakter pozasądowy i umożliwia zawarcie układu poprzez samodzielne zbieranie głosów wierzycieli przez nadzorcę układu. To własnie to postepowanie jest najczęściej wybierane w przypadku restrukturyzacji małych i średnich firm z sektora TSL
  2. Przyspieszone postępowanie układowe i postępowanie układowe – wprowadzają częściową ochronę przed egzekucją i pozwalają na utrzymanie przez dłużnika zarządu w pewnym zakresie.
  3. Postępowanie sanacyjne – umożliwia przeprowadzenie działań sanacyjnych i daje dłużnikowi pełną ochronę przed egzekucją komorniczą.

Każde z tych postępowań ma swoje zalety i wady, a wybór odpowiedniego zależy od indywidualnej sytuacji firmy transportowej.

Korzyści z restrukturyzacji

Restrukturyzacja firmy transportowej niesie ze sobą wiele korzyści:

  1. Ochrona przed upadłością – daje firmie czas na spłatę zobowiązań i stanięcie na nogi.
  2. Ochrona przed egzekucją – zawiesza postępowania egzekucyjne i zabezpieczające.
  3. Możliwość zawarcia porozumienia z wierzycielami – pozwala na utrzymanie neutralnych stosunków z kontrahentami.
  4. Częściowe umorzenie zobowiązań – w niektórych przypadkach możliwe jest zmniejszenie całkowitej kwoty zadłużenia.
  5. Ochrona przed wypowiedzeniem istotnych umów – zabezpiecza kluczowe kontrakty niezbędne do prowadzenia działalności.
  6. Poprawa efektywności operacyjnej – umożliwia optymalizację różnych funkcji firmy, takich jak zarządzanie flotą czy planowanie tras.

Wyzwania w procesie restrukturyzacji

Mimo licznych korzyści, restrukturyzacja w transporcie wiąże się również z pewnymi wyzwaniami:

  1. Złożoność procesu – restrukturyzacja jest skomplikowanym procesem, wymagającym specjalistycznej wiedzy i doświadczenia.
  2. Koszty – niektóre rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych mogą wiązać się z wysokimi kosztami.
  3. Czasochłonność – proces restrukturyzacji może być długotrwały, co wymaga cierpliwości i zaangażowania ze strony firmy.
  4. Utrata częściowej kontroli – w niektórych przypadkach firma może stracić część kontroli nad zarządzaniem przedsiębiorstwem.
  5. Konieczność dostosowania się do nowych warunków – restrukturyzacja często wymaga wprowadzenia znaczących zmian w funkcjonowaniu firmy.

Pomimo tych wyzwań, restrukturyzacje w transporcie stają się coraz bardziej popularne wśród firm borykających się z problemami finansowymi. W obliczu rosnącej inflacji, niestabilnych cen paliw i zmian w łańcuchach dostaw, wiele przedsiębiorstw transportowych decyduje się na ten krok, aby uniknąć upadłości i utrzymać się na rynku.

Warto zauważyć, że skuteczna restrukturyzacja wymaga starannego planowania i profesjonalnego podejścia. Dlatego wiele firm decyduje się na współpracę z doradcami restrukturyzacyjnymi, którzy pomagają w przeprowadzeniu całego procesu i maksymalizacji jego efektów.

Podsumowując, restrukturyzacja jest ważnym narzędziem ratunkowym dla firm transportowych znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Choć proces ten wiąże się z pewnymi wyzwaniami, może on pomóc przedsiębiorstwom przetrwać kryzys i stworzyć podstawy do przyszłego rozwoju w branży transportowej.

Twoja firma przeżywa kryzys?

Zapisz się na bezpłatną rozmowę!

Wspólnie sprawdzimy jak ją uratować!

    Rola doradców restrukturyzacyjnych w procesie naprawczym

    W obliczu narastających problemów finansowych przewoźników, doradcy restrukturyzacyjni odgrywają kluczową rolę w procesie naprawczym firm transportowych. Ich specjalistyczna wiedza i doświadczenie są niezbędne do przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uniknięcia upadłości. Doradcy restrukturyzacyjni to zawód regulowany ustawowo, wymagający wyższego wykształcenia ekonomicznego lub prawniczego oraz uzyskania licencji nadawanej przez Ministra Sprawiedliwości po zdaniu odpowiedniego egzaminu.

    Zadania doradcy restrukturyzacyjnego

    Doradcy restrukturyzacyjni pełnią szereg istotnych funkcji w procesie restrukturyzacji firm transportowych. Ich główne zadania obejmują:

    1. Udzielanie porad i wyjaśnień dotyczących wyboru najodpowiedniejszego rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego.
    2. Przeprowadzanie szczegółowej analizy przyczyn problemów finansowych przedsiębiorstwa.
    3. Przygotowywanie wniosku o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego oraz sporządzanie planu restrukturyzacyjnego.
    4. Prowadzenie negocjacji z wierzycielami.
    5. Pełnienie funkcji nadzorcy układu, nadzorcy sądowego lub zarządcy w postępowaniach restrukturyzacyjnych.

    W trakcie postępowania restrukturyzacyjnego doradca restrukturyzacyjny może pełnić funkcję nadzorcy układu, nadzorcy sądowego lub zarządcy. Jego rola rozpoczyna się od udzielenia porad i wyjaśnień dotyczących wyboru najlepszego rodzaju postępowania dla danej firmy transportowej.

    Jednym z kluczowych zadań doradcy jest określenie przyczyn powstania problemów finansowych. Wymaga to przeprowadzenia szczegółowej analizy sytuacji przedsiębiorstwa. Na podstawie tej analizy doradca przygotowuje plan restrukturyzacyjny, który zawiera diagnozę sytuacji przedsiębiorstwa, opis proponowanych działań restrukturyzacyjnych, harmonogram realizacji działań oraz prognozy finansowe i operacyjne.

    Wybór odpowiedniej strategii restrukturyzacji

    Doradca restrukturyzacyjny odgrywa kluczową rolę w wyborze odpowiedniej strategii restrukturyzacji dla firmy transportowej. Proces ten obejmuje:

    • Analizę sytuacji finansowej i operacyjnej przedsiębiorstwa.
    • Identyfikację problemów i przyczyn trudności.
    • Opracowanie strategii i technik restrukturyzacyjnych.
    • Monitorowanie i kontrolowanie realizacji planu restrukturyzacyjnego.

    Wybór odpowiedniej strategii restrukturyzacji zależy od specyficznych potrzeb firmy oraz skali i złożoności problemów, z jakimi się boryka. Doradca musi wziąć pod uwagę szereg czynników, takich jak struktura zadłużenia, sytuacja na rynku transportowym, wpływ pandemii COVID-19 czy wojny w Ukrainie na działalność firmy.

    W ramach wyboru strategii, doradca może zaproponować różne rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych, takie jak postępowanie o zatwierdzenie układu, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie układowe czy postępowanie sanacyjne. Każde z tych postępowań ma swoje zalety i wady, a wybór odpowiedniego zależy od indywidualnej sytuacji firmy transportowej.

    Współpraca z wierzycielami

    Jednym z najważniejszych zadań doradcy restrukturyzacyjnego jest przeprowadzenie skutecznych negocjacji z wierzycielami. W ramach postępowania restrukturyzacyjnego dąży się w szczególności do zawarcia układów z wierzycielami, mających na celu m.in. możliwość rozłożenia płatności i zobowiązań na raty bądź ich odroczenia w czasie.

    Doradca restrukturyzacyjny reprezentuje interesy przedsiębiorstwa, jednocześnie starając się osiągnąć konsensus między dłużnikiem a wierzycielami. Jego celem jest zapewnienie wierzycielom wyższego poziomu spłaty kapitału w porównaniu z postępowaniem komorniczym, przy jednoczesnym umożliwieniu kontynuacji działalności przedsiębiorcy zagrożonego niewypłacalnością.

    Współpraca z wierzycielami obejmuje:

    • Przygotowanie propozycji układowych.
    • Prowadzenie negocjacji w celu uzyskania korzystnych warunków spłaty zobowiązań.
    • Organizację i prowadzenie zgromadzeń wierzycieli.
    • Monitorowanie realizacji układu po jego zawarciu.

    Skuteczna współpraca z wierzycielami jest kluczowa dla powodzenia całego procesu restrukturyzacji. Doradca restrukturyzacyjny musi wykazać się nie tylko wiedzą prawną i ekonomiczną, ale także umiejętnościami negocjacyjnymi i komunikacyjnymi.

    Podsumowując, rola doradców restrukturyzacyjnych w procesie naprawczym firm transportowych jest nieoceniona. Ich specjalistyczna wiedza, doświadczenie i umiejętności są kluczowe dla przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uniknięcia upadłości. Wybór odpowiedniego doradcy, posiadającego doświadczenie w przeprowadzaniu procesów restrukturyzacji w branży transportowej, ma kluczowe znaczenie dla powodzenia całego procesu i może znacząco zwiększyć szanse na uratowanie przedsiębiorstwa.

    Zadłużona firma? Wiemy jak pomóc!

    Umów się na bezpłatną konsultację!

      Wnioski

      Restrukturyzacja w transporcie staje się kluczowym narzędziem dla firm borykających się z trudnościami finansowymi w obliczu bezprecedensowego kryzysu w branży TSL w 2024 roku. Doradztwo restrukturyzacyjne i proces restrukturyzacji oferują właścicielom firm transportowych szansę na przetrwanie i dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych. Te rozwiązania umożliwiają przedsiębiorstwom uniknięcie upadłości, ochronę przed egzekucją oraz zawarcie porozumień z wierzycielami, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania płynności finansowej.

      W obliczu rosnącej inflacji, niestabilnych cen paliw oraz zmian w łańcuchach dostaw, restrukturyzacja może pomóc firmom transportowym w optymalizacji działalności i poprawie efektywności operacyjnej. Współpraca z doświadczonymi doradcami restrukturyzacyjnymi ma ogromne znaczenie dla powodzenia całego procesu. Choć restrukturyzacja wiąże się z pewnymi wyzwaniami, może ona stanowić skuteczne rozwiązanie dla firm transportowych, umożliwiając im przetrwanie kryzysu i stworzenie podstaw do przyszłego rozwoju w branży.